Wpływ snu na aktywność fizyczną

By 29 marca 2019SPORTOWCY

Jesteś zapalonym sportowcem i robisz co możesz, by zadbać o swoje wyniki? A co jeśli zaniedbujesz jeden z najważniejszych czynników wpływających na Twoją kondycję?

Odpoczynek jest kluczowy, dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ma on również niebagatelne znaczenie dla uzyskiwanych przez nas wyników sportowych. Z jednej strony znaczenie ma długość snu, z drugiej jego jakość, która wynika między innymi z temperatury panującej w sypialni czy łóżka na którym śpimy.

Dlaczego sen jest tak ważny dla trenujących? W trakcie snu wydzielana jest duża ilość hormonu wzrostu, który przyspiesza regenerację komórek i tkanek, wydzielaniu hormonu wzrostu towarzyszy też spadek wydzielania kortyzolu. Wielu utytułowanych sportowców śpi bardzo długo. Zapotrzebowanie na sen uzależnione jest między innymi od wysiłku fizycznego, diety, pogody. Każdy z nas sam musi ustalić ile godzin snu potrzebuje, by zregenerować siły. Jednocześnie bardzo często wraz ze wzrostem intensywności aktywności wzrasta też zapotrzebowanie na sen. W nocy organizm skupia się na odbudowie i regeneracji tkanek mięśniowych. Tworzone są nowe komórki, usuwane toksyny.

Pamiętajmy, że dla organizmu sportowca aktywność fizyczna wiąże się również ze stresem, który towarzyszy nam na przykład podczas zawodów, dlatego sen stanowi rodzaj regeneracji nie tylko fizycznej, ale i psychicznej. Długotrwały brak snu może wiązać się z negatywnymi skutkami dla organizmu. Dla sportowca sen jest równie ważny, co dieta i ćwiczenia. Brak snu sprawia, że nasze reakcje ulegają spowolnieniu, zmniejsza się nasza motywacja, osłabieniu ulega nasz układ odpornościowy, szybciej się też męczymy. Niedobór snu można zrekompensować częściowo 30-minutową drzemką w ciągu dnia. Sen to najlepsza regeneracja naszego ciała.

Zaniedbywanie snu w dłuższej perspektywie odbije się na naszych wynikach. Zwalnia metabolizm cukrów, wzrasta poziom kortyzolu we krwi, organizm staje się mniej wydolny. Pamiętaj też o tym, że w czasie snu pocimy się, tracąc wodę, dlatego nie zapomnij o uzupełnieniu płynów pijąc Muszyniankę.