Skuteczne nawadnianie w czasie treningu

By 11 lipca 2018SPORTOWCY

Aktywność fizyczna sprawia, że nasz organizm pod postacią potu wydala wodę z organizmu. Dodatkowo poprzez przyspieszony oddech również tracimy znaczne ilości wody oraz soli mineralnych. Dlatego podczas treningu jesteśmy szczególnie narażeni na odwodnienie oraz hiponatremię, czyli obniżony poziom sodu we krwi. Jak temu zapobiec?

Jak rozpoznać odwodnienie organizmu?

O odwodnieniu organizmu mówimy przy utracie 1% masy ciała, poprzez obniżenie zawartości wody w organizmie. Uczucie pragnienia pojawia się dopiero przy utracie około 1,5% i stanowi ono jeden z objawów odwodnienia. Innymi objawami odwodnienia mogą być zmęczenie, senność i ból głowy. Odwodnienie może dotknąć każdego, zarówno biegających, jak i uprawiających fitness czy też profesjonalnych sportowców.

Czym jest hiponatremia

Hiponatremia jest zaburzeniem gospodarki wodno-elektrolitowej, jej istotą jest niedobór sodu w organizmie, który stanowi obok chloru i potasu podstawowy elektrolit organizmu. Odpowiada on między innymi za utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej. Deficyt sodu we krwi powoduje spadek wydolności oraz obrzęki. Hiponatremia powstaje przede wszystkim w wyniku odwodnienia organizmu, w wyniku nadmiernego pocenia się, ale i wymiotów czy biegunki. W efekcie dochodzi do osłabienia organizmu, zawrotów głowy oraz nudności. Narażeni są na nią zwłaszcza sportowcy trenujący ponad dwie godziny, zwłaszcza treningi wytrzymałościowe, maraton, kolarstwo lub triathlon.

Właściwe nawodnienie

We właściwym nawadnianiu pomoże nam woda, która dobrze wchłania się z przewodu pokarmowego, przyda nam się również podczas redukcji masy ciała. Z powodu niskiej ilości kalorii. Zaleca się przyjmowanie przynajmniej dwóch litrów płynów dziennie. Wodę należy pić przed, po i w trakcie treningu. Dlaczego nawodnienie jest tak ważne w czasie wysiłku? Woda bierze udział w transporcie tlenu w organizmie, jak również stanowi dużą część składu osocza, mięśni oraz występuje w kościach. Pamiętajmy, że podczas wysiłku, aby nie doszło do przegrzania organizmu intensywnie się pocimy, utrata wody wiąże się z utratą masy naszego ciała i powoduje osłabienie wydolności fizyczno- psychicznej. Odwodnienie wpływa również na zmniejszenie objętości krwi oraz wzrost obciążenia serca. Poprzez pot tracimy również składniki mineralne takie jak magnez, potas, wapń czy sód, które mają ogromne znaczenie dla pracy mięśni. Dlatego pamiętaj, pij wodę mineralną Muszynianka w małych dawkach i powoli. Dzięki temu zapewnisz swojemu organizmowi niezbędną dawkę składników mineralnych.