Ile powinny ćwiczyć osoby starsze?

By 30 maja 2019SPORTOWCY

Każdy z nas wie, jak ważna jest aktywność fizyczna bez względu na wiek. Dotyczy to również osób starszych, ile powinny one ćwiczyć i na co zwrócić uwagę?

Po co ćwiczyć?

Regularny ruch wpływa pozytywnie na zdrowie, sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała, pozwala utrzymać organizm w dobrej formie, działa na stan kości, mięśni, stawów. Poprawia zdrowie psychiczne, zapobiegając depresji. Osoby starsze, które regularnie ćwiczą, łatwiej wykonują codzienne zadania, dłużej pozostają też niezależne mimo swojego wieku. Są rzadziej narażone na wysokie ciśnienie krwi, choroby układu krążenia i cukrzycę. Mają niższy wskaźnik śmiertelności i wyższy poziom sprawności sercowo-oddechowej oraz zdrowszą masę ciała. Ćwiczenia sprawiają, że osoby starsze czują się mniej samotne, ćwicząc w grupie. Aktywność fizyczna dobrze oddziałuje na układ oddechowy, usprawnia ciało, pełni funkcje rehabilitacyjne i poprawia krążenie. Uprawianie sportu procentuje w każdym czasie, tylko pamiętać o właściwym dobraniu ćwiczeń do możliwości.

Ile ruchu dla osoby starszej?

Zaleca się, aby osoby starsze uprawiały 150 minut umiarkowanej intensywności aerobowej albo 75 minut intensywnej aerobowej aktywności fizycznej w ciągu tygodnia. Zaleca się też zajęcia koncentrujące się na wzmacnianiu mięśni dwa razy w tygodniu oraz ćwiczenia rozciągające. Niekiedy nieodzowne może okazać się uzyskanie zaleceń od fizjoterapeuty. Inny będzie bowiem rodzaj aktywności dla osób np. po zawale czy z osteoporozą. Ćwiczenia są jak najbardziej wskazane, trzeba tylko zachować zdrowy umiar i pamiętać o pewnych ograniczeniach osoby starszej. Najbardziej popularne aktywności wśród seniorów to nordic walking, zumba, pilates, fitness czy aqua aerobic. W czasie uprawiania ćwiczeń nie powinno zabraknąć Muszynianki, która uzupełni składniki mineralne oraz niedobory wody.