W środowisku szkolnym koncentracja to fundament efektywnej nauki, dobrych ocen i… zdrowia psychicznego. Niestety, wielu uczniów nie zdaje sobie sprawy, jak duży wpływ na ich umiejętność skupienia ma poziom nawodnienia organizmu.
Co się dzieje, gdy pijemy za mało wody?
Już niewielkie odwodnienie – na poziomie zaledwie 1,5–2% masy ciała – może znacząco osłabić zdolność logicznego myślenia, obniżyć pamięć krótkotrwałą i spowolnić czas reakcji. Dzieci stają się wtedy bardziej rozdrażnione, mniej aktywne i znacznie trudniej im skupić się na zadaniach szkolnych.
Według badań opublikowanych w Frontiers in Human Neuroscience (2012), uczniowie, którzy pili wodę przed sprawdzianem, osiągali średnio o 5–10% lepsze wyniki niż ci, którzy byli odwodnieni. Inne źródła, takie jak EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), potwierdzają, że regularne spożycie wody ma bezpośredni wpływ na funkcje poznawcze, zwłaszcza u dzieci i młodzieży.
Ile wody potrzebuje dziecko w wieku szkolnym?
Średnie zapotrzebowanie na wodę dla uczniów to:
- 1,5 litra dziennie dla dzieci w wieku 7–12 lat
- 1,7–2 litry dziennie dla nastolatków (12+), w zależności od aktywności fizycznej i temperatury otoczenia
Woda powinna być spożywana małymi łykami, regularnie – najlepiej co 30–45 minut. Dobrą praktyką jest również wypicie szklanki wody przed rozpoczęciem nauki oraz przed sprawdzianami lub prezentacjami.
Woda – bezkaloryczne paliwo dla mózgu
Woda to nie tylko gaszenie pragnienia. To podstawowy element wspierający pracę centralnego układu nerwowego. Uczniowie często sięgają po słodkie napoje, myśląc, że dostarczą im energii. Tymczasem to właśnie woda:
- reguluje temperaturę ciała,
- wspiera metabolizm komórek mózgowych,
- poprawia przewodnictwo nerwowe,
- zmniejsza uczucie zmęczenia i napięcia.
Zadbajmy, by butelka wody była obecna przy dziecku każdego dnia – to jeden z najprostszych sposobów na wspieranie edukacji. Pamiętajmy, że
- nawodnienie to kluczowy element zdrowia ucznia – fizycznego i psychicznego;
- już niewielki spadek nawodnienia wpływa negatywnie na pamięć, uwagę i samopoczucie;
- regularne picie czystej wody wspiera koncentrację i poprawia wyniki w nauce.
Autor: Agata Rynk – psychodietetyczka, sportowiec, edukatorka zdrowego stylu życia. W swojej pracy łączy wiedzę naukową z praktycznym podejściem do budowania zdrowych nawyków u dzieci, młodzieży i dorosłych.
Źródła:
- Benton, D., & Burgess, N. (2009). The effect of water ingestion on cognitive performance. Appetite, 52(3), 776–779.
- Edmonds, C. J., & Burford, D. (2009). Should children drink more water? The effects of drinking water on cognition in children. Appetite, 52(3), 776–779.
- EFSA Journal 2010; 8(3):1459.