Przyswajanie składników odżywczych

By 5 marca 2020SPORTOWCY

Zapewne wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu oraz dostarczenie mu cennych składników mineralnych. W takim razie, co możemy zrobić, aby zwiększyć przyswajanie tych, które pochodzą z wody?

Nawodnienie to podstawa

Odpowiednie dostarczenie do organizmu płynów jest ważne przez cały rok. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien wypijać od 1,5 l do 2 l wody dziennie. Jest to jednak uzależnione od wielu czynników, takich jak nasz wiek, płeć czy masa ciała. Znaczenie ma także nasza dieta i aktywność fizyczna.

Od czego zależy przyswajanie składników odżywczych?

Absorpcja minerałów jest uzależniona od wielu czynników, zarówno tych związanych ze sposobem odżywiania, jak i ze stanem naszego organizmu. Istnieją też substancje, które mogą przyczynić się do osłabienia ich wchłanialności.

Na przyswajanie składników odżywczych ma wpływ nasz wiek, płeć oraz stres i choroby. Wyższa przyswajalność występuje np. u noworodków. Pierwiastki te są również efektywniej absorbowane w okresie wzrostu i ciąży. Natomiast u osób starszych jest ona zmniejszona.

Ważne jest również nasze samopoczucie. Istotne są tu czynniki, takie jak stres, który zwiększa wydalanie cynku, magnezu, wapnia, potasu oraz żelaza. Z kolei stany chorobowe mogą prowadzić do nadmiernego kumulowania się składników mineralnych lub wprost przeciwnie — wpływać na gorsze ich wchłanianie się.

Dobrze, by woda, którą spożywamy, zawierała elektrolity, takie jak sód, potas, wapń i magnez. Wspomniany potas odpowiada za wchłanianie się wody, a sód za utrzymanie wody w komórkach ciała. Do właściwego nawodnienia organizmu niezbędna jest równowaga pomiędzy tymi dwoma pierwiastkami. Sięgnij po naturalną wodę mineralną, taką jak Muszynianka, która zawiera mnóstwo wartościowych składników odżywczych!

Join the discussion 26 komentarzy