Pierwsze kroki z bieganiem

By 3 lipca 2019SPORTOWCY

Coraz więcej osób decyduje się na bieganie, zwłaszcza latem, gdy pogoda szczególnie zachęca. Jak rozpocząć przygodę z tym sportem? 

Bieganie wpływa na ogólną poprawę zdrowia, dla wielu to najbardziej efektywna forma ruchu. Pierwsze treningi nie powinny być zbyt forsowne. Jeśli narzucimy sobie zbyt wysokie tempo może skończyć się to zniechęceniem i rezygnacją. Warto wsłuchać się we własny organizm i nie przesadzać, dopasowując tempo do indywidualnych możliwości. Jeśli do tej pory nasza aktywność była znikoma to nie przebiegniemy od razu bez zadyszki dużego dystansu. Dlatego nie zniechęcajmy się, ale pohamujmy swoje zapędy, by na początku biegać dużo i szybko. Zacznijmy od marszobiegów, stopniowo zwiększajmy wysiłek. Tempo biegu powinno być w miarę równomierne. Postawmy na systematyczność, zamiast na liczenie kilometrów i tempa.

Pamiętajmy też o tym, by zatroszczyć się o motywację. Podczas pierwszych dni możemy biegać chętniej — bo to coś nowego, z czasem nasz zapał najpewniej osłabnie. Wtedy z pomocą przyjdzie motywacja, która wesprze nas również, gdy nie zobaczymy efektów od razu. Dlatego zastanówmy się, po co chcemy biegać? Niech cel będzie jasny, na przykład chcemy poprawić kondycję, schudnąć, wystartować w zawodach.

Zaletą biegania jest fakt, że w odniesieniu do innych sportów w zasadzie nie wymaga żadnego wyposażenia. Na początek wystarczą zwykłe buty sportowe i koszulka. Z czasem możemy zaopatrzyć się w obuwie specjalnie przeznaczone do biegania oraz koszulkę wykonaną z przewiewnych materiałów. Na dodatek biegać można w zasadzie wszędzie, choć zaleca się w miarę możliwości miękkie podłoże. Wybierzmy porę do biegania, która będzie dla nas najbardziej wygodna, biorą pod uwagę nasze obowiązki czy plan dnia. Zadbajmy też o właściwą dietę — najpewniej regularna aktywność przyniesie utratę kilogramów. Jeśli biegamy rano zjedzmy coś lekkiego, co dostarczy nam energii. Unikajmy ciężki potraw jedzonych tuż przed treningiem, a po nim uzupełnijmy węglowodany utracone w czasie biegania, które pozwolą na skuteczną regeneracje. Zadbajmy też o właściwe nawodnienie organizmu, w którym pomoże nam Muszynianka.

Join the discussion 27 komentarzy