Jak ćwiczyć w upały?

By 19 czerwca 2019SPORTOWCY

Lato wiąże się nierozerwalnie z wysokimi temperaturami. Gdy słupek sięga ponad 30°C, najchętniej położylibyśmy się do łóżka albo poleżeli nad wodą. Czy i co warto ćwiczyć w trakcie upałów?

Zacznijmy od tego, że aktywność w upale nie zawsze jest dobrym wyborem z powodów zdrowotnych. Z drugiej strony, wykręcanie się wysoką temperaturą może prowadzić do długich przerw w trenowaniu. Dlatego warto się ruszać, tylko trzeba to robić umiejętnie. W czasie upałów niektóre z naszych nawyków muszą ulec zmianie. Jeśli kochamy wysiłek na świeżym powietrzu, w gorące dni lepiej postawić na trening na basenie, w klimatyzowanej siłowni, czy zajęcia fitness. W grę wchodzą też ćwiczenia w domu. Nie upierajmy się koniecznie przy bieganiu. Jeśli mimo temperatury chcemy ćwiczyć w terenie, warto pamiętać o kilku kwestiach. Wybierzmy właściwą porę, najlepiej do 11:00, albo po 18:00. Wtedy największa duchota i słońce będą już za nami. W południe można łatwo nabawić się udaru. Jeśli nie mamy czasu trenować rano lub wieczorem, a tylko w czasie dnia, to wykonajmy lżejszy trening.

Bez względu na wybraną aktywność pamiętajmy o regularnym nawadnianiu, przed, po i w trakcie treningu oraz w czasie całego dnia. Nie pijmy duszkiem, tylko co jakiś czas po trochę, zapewni to lepszą przyswajalność płynów i składników mineralnych. Sięgajmy po Muszyniankę regularnie. Nie rezygnujmy też z posiłków mimo temperatury.

Wsparciem podczas aktywności latem będzie także ubiór.  Przyda się termoaktywna odzież, która odprowadzi pot na zewnątrz i dobrze oddycha. Dzięki temu nie będziemy biegać w mokrej koszulce i będzie nam chłodniej. Jeśli biegamy w krótkich spodenkach i topie nie zapominajmy o kremach z filtrem. Nie ubierajmy się też na ciemno. A na głowę załóżmy czapkę z daszkiem, by chronić się przed słońcem. Warto, by miała przewiewną siateczkę. Przed wyjściem możemy oblać nadgarstki zimną wodą, by dodatkowo się pobudzić i zabrać ze sobą mokry ręcznik, który kładziemy w trakcie treningu na kark, róbmy to jednak ostrożnie, by nie doznać szoku. Nie zapominajmy o rozgrzewce, nie zaczynajmy treningu z biegu. W ten sposób możemy nabawić się kontuzji. Jeśli w trakcie treningu źle się poczujemy, nie katujmy się i nie róbmy nic na siłę. Schowajmy się w cieniu i napijmy się wody.