Czym jest trening mobility i dlaczego warto go uprawiać?

By 19 czerwca 2019SPORTOWCY

Trening mobility zyskuje coraz większą popularność, wciąż jednak wiele osób nie wie co oznacza to pojęcie.

Z angielskiego słowo to znaczy tyle, co ruchliwość. W treningu wiąże się ona z optymalnym zakresem ruchu w stawie i tym właśnie zajmują się te ćwiczenia. Do jego przeprowadzenia wykorzystuje się gumy oporowe, TRX, wałki i piłki do masażu. Aktywność ta polecana jest osobom, które chcą pogłębić zakres ruchu. Trening tego rodzaju zaleca wykonać się osobno, trwa on wtedy około 40 minut i mimo niskiej intensywności wpływa na zmęczenie mięśni i ścięgien. Dlatego organizm potrzebuje nieco czasu na regenerację. Mobility może jednak stanowić również część rozgrzewki. Wtedy poświęćmy około 2-3 minuty danej strukturze co zwiększy zakres ruchu i pozwoli na wykonanie w pełniejszym zakresie ćwiczeń siłowych.

Ćwiczenia, jakie będziemy wykonywali, uzależnione są przede wszystkim od problemu, który ogranicza ruchomość. W przypadku sztywności występującej w obrębie mechaniki stawów, wiąże się to z niewłaściwym ustawieniem w nim kości czy dynamiką mięśni. Mobility pozwoli na zwiększenie zakresu ruchu w stawach, przyspieszy regenerację po treningu, zmniejszy ból mięśni, zapewni szybszy powrót do treningów po przerwie czy kontuzji. Wpływa też na rozciąganie mięśni, ścięgien i więzadeł. Pamiętajmy o regularnych ćwiczenia, jednorazowa aktywność raz na jakiś czas na nic się nie zda. Dzięki gimnastyce z zakresu mobility dbamy nie tylko o fizjologiczny zakres ruchu, stanowią one też podstawę budowania siły i sprawności fizycznej oraz zwiększają odporność na kontuzje. Mobility poleca się również osobom, które spędzają długie godziny siedząc, co prowadzi w efekcie do zmniejszenia ruchomości ciała. Pozwolą przyzwyczaić ciało do ruchu, jeśli po dniu pełnym bezruchu ruszymy na trening. Wzmocnią też stawy oraz zmniejszą ryzyko obciążenia czy kontuzji.

Podczas treningu mobility używa się między innymi wcześniej wspomnianych rollerów, które masują nasze ciało, mięśnie czy ścięgna. Dzięki temu szybciej się one regenerują, wpływa to także na osiągnięcia w trakcie treningu i pozwala uniknąć kontuzji. Element ten występuje między innymi podczas stretchingu, który sprzyja rozciąganiu przykurczonych mięśni i ścięgien. Z kolei mobility z rollerem skraca czas występowania zakwasów. Można działać też z gumą oporową, metoda ta wykorzystuje ruchy translatoryczne naszych stawów, pozwala na stworzenie lepszych warunków i zwiększenie zakresu ruchu.

Pamiętajmy o tym, by podczas aktywności dużo pić. Nawodnione mięśnie pozwolą na bardziej wydajny trening. Dlatego sięgaj po Muszyniankę regularnie.