Czy można pić podczas jedzenia?

By 11 maja 2018MĘŻCZYŹNI

Popijanie podczas posiłków to temat dość kontrowersyjny. Właśnie dlatego dzisiaj staramy się odpowiedzieć na pytanie o to, czy picie podczas posiłków jest wskazane.

Zacznijmy od…

Czy popijanie w trakcie jedzenia jest dla nas korzystne? To zależy, dietetycy nie zalecają picia podczas posiłków. Jednak jeśli się nie odchudzamy i nie borykamy się z problemami gastrycznymi, takimi jak zgaga czy refluks, wtedy picie nie jest zabronione, jednak warto zwrócić uwagę na to, co pijemy (o czym możecie przeczytać w dalszej części artykułu).

Pić czy nie pić?

Dietetycy zgodnie twierdzą, że powinniśmy pić 15-30 minut przed posiłkiem albo pół godziny po posiłku. Picie podczas posiłku rozrzedza soki żołądkowe, przez co wydłuża się proces trawienny. Popijanie w trakcie posiłku wpływa również negatywnie na przeżuwanie pokarmu, obecny w jamie ustnej enzym rozkładający cukry, rozrzedza się i nie trawi ich, przez co szybciej wzrasta poziom glukozy. W rezultacie borykać możemy się ze wzdęciami oraz zaparciami, ze względu na obciążenie układu trawiennego. Z drugiej strony im więcej pijemy, tym nasz posiłek będzie bardziej płynny i prawdopodobnie zjemy więcej, co ma szczególną wartość dla osób odchudzających się.

Pić? Ale co?
Jeśli już zdecydujemy się na picie podczas posiłku, to najlepiej, by była to woda mineralna, albo świeżo wyciśnięty sok, stanowiący źródło witamin. Jeśli nie przepadamy za smakiem wody mineralnej, zawsze możemy dodać do niej cytrynę lub mięte. Świetną alternatywą jest też popijanie herbaty ziołowej lub owocowej, a jeśli jeszcze bardziej chcemy wspomóc trawienie wybierzmy herbatkę ziołową. Nie zaleca się jednak picia napojów, które zawierają cukier. Napój nie powinien być gorący, ponieważ temperatura negatywnie wpływa na enzymy trawienne i pokarm z trudem się trawi.

W walce o odchudzanie

Picie nie zawsze musi być naszym wrogiem. Jeśli chcemy stracić kilka zbędnych kilogramów, to pijmy wodę przed posiłkiem, wypełni ona żołądek i zmniejszy uczucie głodu. Co przełoży się na zjedzenie mniejszej porcji jedzenia. Jednak i tu powinniśmy zachować pewien odstęp czasowy. Wypicie wody po posiłku zapewni nam z kolei lepsze trawienie.

Nie zapominajmy, że odpowiednie nawodnienie organizmu jest kluczowe, pijmy więc zawsze, gdy poczujemy pragnienie!